Jedna z mála věcí, která je na světe skutečně spravedlivá, je čas. Plyne každému stejně, ale ne každý jej umí plně využít.

Všichni máme denně 24 hodin a je na nás, jak je využijeme. Někteří lidé stihnou mnohem více, než druzí. Někdo je plně vytížený v práci a přesto si dokáže najít čas na své koníčky. Někdo se naopak neustále vymlouvá na to, že čas nemá. A vetšinou jsou to skutečně výmluvy. Máte-li pocit, že nestíháte, nemáte čas na nic kromě jedné hlavní činnosti denně, něco pokulhává. A to něco je time management.

Pojďme si uvést několik tipů, které Vám pomohou zvládat plánování Vašeho času lépe.

Stanovte si priority

Tento krok je velice důležitý. Umět si stanovit, co je důležité a co ne, může být velice důležité v rámci celého Vašeho plánování. Na prioritách vše stojí a vše padá. Priority neovlivní jen Váš čas, ale také Vaši motivaci. Pokud více, co je pro Vás důležité a proč, nemusí Vás do dané činnosti nikdo nutit. Prostě jdete a pustíte se do ní po hlavě a s nadšením. A práce Vám jde sama pěkně od ruky. V takové chvíli čas využíváte opravdu efektivně.

Předejte úkoly

Může za Vás udělat nějakou činnost někdo jiný? Nechejte ho. Nemůžete vše zvládnout sami a většinou ani nemusíte. Z Vašich činností si vyberte tu, kterou buď chcete dělat nebo je to Vás nejdůležitější a zbytek klidně můžete nechat na ty, kteří jsou v dané činnosti zběhlejší.

Veďte si diář

Zapsání činností a úkolů je výhodné jednak pro to, že můžete lépe posoudit, co je nejdůležitější a jednak pro to, že ulevíte mozkové kapacitě. Váš mozek není databanka. Ta leží na Vašem stole. Záležitosti a úkoly, které si zapíšete již nemusíte nadále nosit v hlavě. Pokud Vám vyhovuje papírová forma, není nic jednoduššího, než si vybrat z rozmanitých druhů diářů. Pokud raději používáte elektroniku, není žádný problém stáhnou si aplikaci do smartphonu nebo do Vašeho notebooku.

Nenechte se rušit

Vypněte sociální média, notifikace na mobilním telefonu, zkrátka vše, co Vás může v průběhu Vašich činností rušit. Vymezte si pauzy, u kterých si odpočinete protáhnete se a “zkontrolujete” Vaše sociální sítě. Pravidelná přestávka po 60-70 minutách zvýší Vaši efektivitu pro další činnost až o ⅓.

Na závěr ještě doporučujeme uklidit si na pracovním stole, nachystat si vše potřebné k Vaší práci – abyste se nemuseli pořád zvedat pro něco, co nemáte v dosahu.