Pokud jste zaměstnaní lidé, kteří se snaží něčeho dosáhnout, jste také nejspíš hodně vytížení. Máte věčně plný diář nebo jiné plánovací zařízení či aplikaci, proto se Vám občas může stát, že zapomínáte na běžné úkony, jako je pitný režim, pravidelné svačinky nebo přestávky. Pokud však chcete v nasazeném tempu vydržet a dosáhnout tak vysněného cíle, je potřeba vydechnout, zastavit se, občerstvit se, protáhnout se atd.

Nejspíš si položíte otázku: “Kde na to vzít čas?”

Představme si, že otevřeme náš diář nebo seznam s našimi úkoly, začneme je plnit jeden za druhým a večer zjistíme, že s pracovním vytížením jde naše životospráva dolů. Jsme unaveni a máme pocit, že jsme toho přes den moc nezvládli.
Abychom dokázali pořádně fungovat celý den, je důležité si nastavit správný režim, a to jak pracovní, tak odpočinkový. Stále se sami sobě omlouváme: „Nemám čas svačit ani cvičit, protože mám hodně práce.“ V tomto případě může “pokulhávat” náš plánovací systém.
Vytvářet si denně časový harmonogram je důležité mimo jiné i pro náš vnitřní klid. Když si sedneme jednou týdně nebo každý večer (podle toho, co nám vyhovuje) nad náš diář, naplánujeme si potřebné činnosti a schůzky, uleví se nám. Rázem je můžeme vypustit z hlavy a jít si v klidu odpočinout. Navíc tvorba a sestavení plánu nemusí být vůbec nudná povinnost. Naopak! Při tvorbě Vašeho denního plánu si můžete odpočinout a propustit uzdu své fantazii. Používat barvičky, obrázky, samolepky, lepící papíry. To vše je povoleno!

  • Pokud si stanovíte tzv. “color code” – každé činnosti přiřadíte jinou barvu – časem si na tento způsob značení zvyknete a může pro Vás být velice prospěšný. Například pokud víte, že si schůzky zapisujete výhradně zelenou, můžete zbylé položky ve svém vyhledávání ignorovat a tento způsob zápisu Vám usnadní orientaci.
  • Do diáře si můžete vlepovat různé seznamy pomocí „lepíků“, to do list, nákupní list, jídelníček, seznam knížek – budete mít všechny věci na jednom místě a nepotřebné lístečky můžete okamžitě vyhazovat.
  • Můžete si vytvořit ikonky – jednoduchý symbol, který bude zastupovat vždy určitou činnost. Tyto ikonky si potom můžete jednoduše do plánovače nakreslit a nemusíte jejich obsah vypisovat.
  • I když Vám to možná přijde zbytečné, pamatujte při plánování Vašeho času také na jídlo, pitný režim a přestávku. Většinou, když se do nějaké činnosti zcela ponoříme, zapomínáme na naše základní potřeby. V průběhu dne nás ovšem tato ignorace fyzických potřeb může stát hodně sil, které potom nebudeme mít kde načerpat.
  • Zkuste si zpočátku zapisovat vše, co chcete nebo potřebujete v průběhu dne stihnout, i když Vám činnost připadá úplně samozřejmá. Vyhranit si čas například pro ranní hygienu Vám pomůže získat reálnou představu o tom, kolik času denně čemu věnujete a kde můžete například ubrat nebo trochu přidat.

Možná Vám zpočátku takto detailní plánování přijde časově náročné, ale pokud se Vám podaří vytvořit si plánovací rutinu, může se stát i Vaším koníčkem, stanete se pány Vašeho času a cesta k Vašemu vysněnému cíli bude zase o něco snazší.