Nejdřív pro Vás mám jednoduchou otázku. Myslíte si, že jste disciplinovaní? Pokud jste si odpověděli, že ano, můžete s klidnou duší přestat číst právě teď. Pokud jste zaváhali nebo se Vám v hlavě vynořila hryzavá odpověď ne, je tu i přesto skvělá zpráva. Člověk se nerodí disciplinovaným. Disciplinovaným se stává. Disciplíně se můžete naučit.

Proč je disciplína důležitá? Mnoho lidí ji považuje za hlavní faktor úspěchu. Pokud jste disciplinovaní, je pravděpodobnost, že dosáhnete svého cíle, vyšší.

Představte si Váš běžný den. Ráno vstanete, nasnídáte se, odbudete si ranní hygienu a vydáváte se do práce. V práci se snažíte stihnout vše, co je potřeba. Ráno jste plni odhodlání, které však během dne postupně klesá. Pokud jste si ráno řekli, že po práci ještě Váš den nekončí a stihnete spoustu věcí, můžou se plány během dopoledne a části odpoledne změnit. Z úklidu celého bytu se stane malý úklid toho, co “skutečně hoří”. Z hodiny a půl strávené v posilovně se v lepším případě stane půlhodinová procházka z práce. A z teplé večeře sejde. Přeci nemusíte mít denně teplou večeři.

Někdo změny plánu příjme v pohodě a u někoho se mohou později dostavit výčitky svědomí. Aby Vás tyto chmurné myšlenky nedostihly, máme pro Vás pár tipů, jak natrénovat sebedisciplínu.

  1. Pokud chcete ve svém životě něco změnit, musíte si být vědomi Vašich špatných návyků a zlozvyků, potom teprve můžete formovat nové “zdravé” návyky. Ze začátku může být změna náročná, ale pokud vytrváte, bude Vám Vaše vybraná činnost připadat naprosto přirozená. Nebojte se tedy své zlozvyky najít a pojmenovat. Je to první krok k nápravě.
  2. Snažíte se vyhnout nepříjemné činnosti? Vyzrajte na svůj mozek! Jednou z metod, kterými můžete mozek obalamutit je metoda “když….tak”. Pokud se Vám nechce něco absolvovat, nebojte se po zdárném splnění nepříjemné činnosti odměnit. Například: Když dokončím všechny rozdělané úkoly, tak půjdu večer do kina. Nebo jen: Když se budu ještě 15 minut učit, tak si pak dopřeji kostičku čokolády. Pokud si nastavíte takové podmínky tam, kde chcete uspět, uvidíte, že Vám proces půjde lépe.
  3. Rozvrhněte si Vaši sílu. Zkuste si uvědomit, kolik energie Vás určitá činnost přes den stojí. Když se naučíte rozvrhnout si Vaši energii, bude pro Vás daleko jednodušší vypěstovat v sobě disciplínu.

Rad a tipů by mohlo být samozřejmě mnohem více, ale zkuste začít s těmito třemi. A až si je osvojíte, budete už sami vědět, čím pokračovat.